Werkvormen

Je kunt leerlingen op allerlei manieren de lesstof laten verwerken (didactiek). Didactiek betekent de kunst van het onderwijzen. Didactiek is de discipline die zich bezighoudt met de vraag hoe de kennis, inzicht en toepassing door jou kan worden geleerd aan je leerlingen. Met een didactische werkvorm wil je leerlingen prikkelen om leerprocessen op gang te brengen die bijdragen aan het bereiken van het leerdoel. Het accent leg ik bewust op didactische vormen. Dat zijn vormen die altijd ten dienste staan van de beoogde leerdoelen en niet alleen ‘voor de leuk’ zijn.  

Didactische werkvormen
Er zijn diverse manieren om werkvormen en verwerkingsopdrachten te bedenken. Ook zijn er talloze boeken die je een enorme hoeveelheid werkvormen aanreiken. Een boek met werkvormen op zichzelf doet niets voor jou. Dat kun je vergelijken met een telefoonboek of het internet vol namen en nummers. Geweldige informatie, maar als je niet weet wat je zoekt, zal je het ook niet vinden.  

Werkvormenbundels 

Op het internet circuleren er diverse pdf's om inspiratie op te doen. Hieronder een kleine selectie om je een voorzet te geven:

Activerende Werkvormen pdf

 

 

 

Verzameling kennismakingsactiviteiten

Een hele verzameling van kennismakingsactiviteiten in dit document.

Wil jezelf materiaal en werkvormen maken?

Lees dan dit artikel waarin ik uitleg hoe ik in 10 minuten extreem veel werkvormen maak.

Digitale didactiek

Klik voor presentatie: Wil je digitale werkvormen inzetten dan verwijs ik je graag naar een presentatie over digitale tool inzet.

 

 

 

© 2018 Loes van Gemert - Lesontwerp - KvK: 67284205